Rada hl. m. Prahy schválila dne 17.3. 2025 další změnu územního plánu v lokalitě tzv. Nové Elektry u Poděbradské (Z 3839), která uvolní další více než 3 hektary současnému majiteli společnosti Finep pro výstavbu ve větší intenzitě než dosud bylo v lokalitě obvyklé.
V území probíhá od loňského roku po dlouhých letech nekoncepční výstavby konečně proces tvorby rozsáhlé územní studie Vysočany s plánovaným dokončením v tomto roce, která má přinést alespoň částečnou šanci na nápravu důsledků špatného řízení územního rozvoje ze strany města. Na připravovanou studii sice město vynakládá kapacity a prostředky ve výši více než 2 milionů Kč včetně zajištění důkladných veřejných participací – je však otázkou, proč obyvatelé území vynakládají volný čas na účast v debatách, zatímco se jim následně s politováním sdělí, že situace je již daná a neměnná a projekt již nelze upravit.
Tzv. plánovací smlouva s developerem Finep uzavřená původně ze strany MČ Praha 9, která je nyní schvalována po úpravě dle metodiky HMP právě zastupiteli hl. města Prahy (pravděpodobně 27.3.), celou situaci svými formálními i obsahovými nedostatky navíc ještě komplikuje.
Městská část Praha 9 i Magistrát ignorují urgence místní veřejnosti. Ta opakovaně upozorňuje na kritický stav území, které dlouhá léta trpí nekoncepční živelnou výstavbou se zásadními negativními dopady na kvalitu života (místní občanskou vybavenost, dopravu i životní prostředí).
Narychlo zde město schvaluje nežádoucí podobu smlouvy, která by měla nahradit podmínky schvalované změny úz. plánu. Garantuje tak investorovi závazek, že mu město nebude klást překážky do cesty v rámci plánované výstavby, přestože by byla v rozporu s požadavky územní studie, to vše pod záminkou získání pozemků a příspěvku na školku, která už dávno měla na pozemcích developera stát. Společnost Finep u Poděbradské staví už 11.etapu intenzivní zástavby v lokalitě „Harfa“, v níž žádnou školku město nezískalo a vzhledem k již zastavěné ploše včetně sousedních pozemků Central Group území nejspíš nikdy nezíská.
V území paralelně probíhá nejen výstaba rozsáhlých projektů, ale také několik dalších změn územního plánu, kde je situace obdobná. Výsledkem procesu tzv. územního plánování nakonec bude jen další kus nefunkční čtvrti bez základní vybavenosti jako jsou sportoviště, komunitní a volnočasová centra, společenské a sportovní sály a tělocvičny, zdravotní zařízení s ordinacemi a lékárnami, knihovna, dům pro seniory, základní umělecká škola či Dům dětí a mládeže. Nemyslí se nejen na seniory, ale ani na starší děti, které tu nyní téměř nejsou, ale brzy jich začne rapidně přibývat.
Opravdu chceme svěřovat do rukou soukromých investorů, jejichž smyslem je primárně maximalizace zisku, rozhodování o podobě města a kvalitě života v něm, nebo bychom měli očekávat od města víc než jen teze „vybavenost je busines a developeři určují, co je třeba“?
Sdílíme aktuální příspěvky k tomuto tématu na stránkách organizace Arnika, která dlouhodobě upozorňuje na nevratné dopady současné politiky nezdravého a neudržitelného rozvoje nejen na dnešní, ale i mnoho příštích generací.
Další vývoj v této kauze můžete sledovat na našem blogu. Změna byla následně magistrátními zastupiteli schválena těsným výsledkem hlasování. Nekoncepční rozhodnutí nepodpořili pouze Piráti.

Platný územní plán hl. města Prahy s vyznačením všech aktuálně probíhajících změn (oranžová barva). Článek se týká lokalit Nová Elektra a Nová Tesla (šedé plochy VN – nerušící výroby, které se mají proměnit na bytové)

Vymezení území rozsáhlé územní studie „Vysočany“, která má být dokončena v letošním roce. Město by nemělo paralelně schvalovat změny a závazky, které nebude již studie moci ovlivnit.
Je územní plán trhací kalendář a veřejné prostředky v rukou nezodpovědných politiků?
Plní volení politici zodpovědně a s největší péčí a odborností roli zpracovatele územního plánu a rozvojových strategií?
Je efektivní vynakládat investice v řádech milonů Kč z veřejného rozpočtu do studií a nakonec rozhodovat bez nich?
Proč město zneužívá pojem „veřejný zájem“ pro navyšování bytové výstavby primárně směrem k zvýšení zisků developerů, aniž by tyto získané prostředky investoři přiměřeně vraceli zpět do území budováním odpovídající infrastruktury?
Stavíme mrtvé noclehárny, které se přes den vylidní a nefunkční území pak neplní základní potřeby svých obyvatel, kteří jsou nakonec nuceni odjíždět za vším mimo čtvrť….


Vážení členové Rady HMP,
Na programu nejbližšího jednání Rady HMP jste vyzváni ke schválení smlouvy mezi MČ Praha 9 a společností Finep v souvislosti se schválením změny ÚP Z3839, v případě schválení Radou pak předložení těchto dokumentů a podkladů ke schválení zastupitelům HMP.
Kromě toho, že výše zmíněná smlouva vykazuje dle našeho názoru řadu podstatných právních, formálních i obsahových nedostatků a důvodů k pochybnostem (což potvrdila podrobná právní analýza), má být navíc schválena ve chvíli, kdy se v území, které dlouhá léta trpí nekoncepční živelnou výstavbou se zásadními negativními dopady na kvalitu života (místní občanskou vybavenost, dopravu i životní prostředí), dokončuje komplexní a rozsáhlé územní studie “Vysočany” zadaná a financovaná MHMP.
Jedná se o komplexní proces mnoha aktérů s vynaložením veřejných prostředků v řádu milionů Kč a je tedy zcela nepochopitelné, proč se v této fázi schvalují smlouvy a s nimi provázané změny ÚP (uvedený příklad není jediným v této lokalitě), které podobu území definitivně zafixují ještě před schválením studie, přičemž neexistuje dle našeho názoru odůvodnění k tak překotnému spěchu schválení smluv a nedostatečných podmínek změn ÚP na úrovni HMP, navíc v podobě odporující veřejným zájmům i principům dobrého hospodaření. Proaktivita města se tak jeví spíše jako snaha vyjít maximálně vstříc požadavkům developera, zatímco veřejnosti se (opětovně) následně s politováním sdělí, že situace je již daná a neměnná a projekt již nelze upravit. Máme důvody se domnívat, že pokud by odborný zpracovatel studie, jehož činnosti si jinak velmi vážíme, nebyl v tomto případě ve střetu zájmů, sdílel by otevřeně postoje o nezasahování do území před dokončením studie a nezbytnosti doplnění důležitých podmínek v rámci schvalování změny ÚP (ne nutně plánovací smlouvou).
Argumenty předkládané ze strany iniciátorů urychleného uzavření smlouvy a schválení změny ÚP před dokončením územní studie jsou zřejmé, avšak zřejmě účelové. Příslib získání plochy a části prostředků potřebných pro vybudování školky, která měla ve čtvrti dávno stát a měla být spíše podmínkou již zčásti realizované bytové zástavby po odstranění stavební uzávěry, není přiměřeným odůvodněním jednání města v rozporu s nadřazeným a komplexním veřejným zájmem a principy dobrého hospodaření. Bez širší analýzy dochází k zafixování podmínek a nemožnosti ovlivnit budoucí podobu rozsáhlé a strategické plochy, která se nachází v blízkosti centrálního parku čtvrti, přístupové promenády přetížené nevhodným dopravním řešením a tzv. nového školního kampusu, který má po rozšíření pojmout přes 2000 žáků a personálu. Město bez základní územní studie a koncepce stahuje do naprosto nepřipraveného území stovky (tisíce) dětí ve věku od 3 do 18 let, pro které není schopno zajistit ani základní zázemí v podobě sportovišť, volnočasových funkcí jako je DDM, ZUŠ, komunitních a společenských prostor, gastro provozů a dalších služeb a potřebné infrastruktury související s tak prudce se navyšující koncentrací uživatelů území. Analýzy HMP i studie MČ potvrzují, že v území chybí vše nezbytné snad jen kromě spousty soukromých dětských hřišť sloužících jako marketingová esa developerů a že přístup považující vybavenost za „business, o kterém rozhodují developeři“ evidentně nefunguje.
Funkční město netvoří jen školy a školky či zelený pás intenzivně vytěžované říčky Rokytky. Obyvatelé tzv. “plnohodnotné čtvrti” (viz Zásady územního rozvoje HMP) jsou nuceni z převážně bytové oblasti, která se stává přes den prázdnou “noclehárnou”, nadměrně cestovat za potřebnou infrastrukturou do okolních čtvrtí i širšího území Prahy, kde tyto desítky tisíc lidí přetěžují často již naplněnou kapacitu, ať už jde o zdravotní či sociální služby, sportovní a volnočasová zařízení, ale i o běžné služby a obchod, které jsou v území nahrazovány zásilkovými boxy a kurýry. Velmi častá je nežádoucí “spádová turistika” do škol Prahy 7, 8, 3, což lze bohužel zatím velmi těžko podložit daty.
Pokud Praha 9 ani HMP nedokáže v této rozvojové čtvrti přimět developery, aby se odpovídajícím způsobem podíleli na budování zatím téměř neexistující infrastruktury, a to přiměřeným podílem ze zisků (v řádech miliard), které jim město umožňuje velkorysým územním plánem s neustále se navyšujícími koeficienty zastavěnosti a rozvolňováním pravidel výstavby, a nedokáže získat ani potřebné plochy, prostory a prostředky jinak, není žádoucí, a ani ve veřejném zájm, aby MČ “dodávala” Praze byty překotnou nekoncepční výstavbou a tvořila mrtvá či nefunkční území.
MČ Praha 9 dvěma smlouvami s developery (Finep, Central Group), z nichž jedna je nyní spolu s jednou ze změn ÚP, kterými je plnění developera Finep podmíněno, předložena ke schválení na půdě HMP v doplněné verzi, poškozuje zájmy území, vlastníků i principy udržitelného a zdravého rozvoje směřujícího k funkčnímu městskému území. Na území o celkové výměře cca 10 ha nezískává nic než jinde samozřejmé součástí plánované výstavby, jejichž kalkulace a výpočet hodnoty není dostatečně a řádně doložena. Opět tedy nezískáváme potřebnou infrastrukturu odpovídající tak rozsáhlým plochám SV, a to především ve spojení s obrovskou kapacitou bytové čtvrti a plánované koncentraci škol a školek, kterým chybí zázemí. U služeb pro seniory a starší děti a mládež do 5-10 let obrovský nárůst deficitu v brzké době nastane a bude se i nadále prohlubovat. Pokud Praha 9 nemá zájem v současné době, tedy v době, kdy ještě je možné nastavit vhodná pravidla dalšího rozvoje, jakkoli ukotvit základní parametry území jako podmínku další výstavby, nebude již následně cesty zpět, a to nemůžeme jako poškození vlastníci i obyvatelé území dopustit.
Současný postup města je pro nás dalším zklamáním a důvod k nedůvěře v proces územního plánování jako svěřené role zástupcům ze strany veřejnosti, a zároveň jej považujeme za nehospodárné nakládání s veřejnými prostředky. Přestože nevnímáme ochotu zástupců HMP naslouchat naší opakované urgenci a reagovat na odhodlání kritický stav v území konstruktivně řešit, znovu se tímto pokoušíme žádat Vás o to, abyste naplnili svěřenou roli a zajistili fungující a zdravý rozvoj skrze přiměřená pravidla či podmínky, a to v dlouhodobém horizontu budoucích dopadů dnešních rozhodnutí, v souladu se svými vlastními zásadami a strategiemi.
VÝČET PODSTATNÝCH NEDOSTATKŮ POSTUPU ZE STRANY MĚSTA (PŘEDKLÁDANÉ SMLOUVY)
NÁVRH VHODNÝCH KROKŮ ZE STRANY RADY HMP V SOULADU S VEŘEJNÝM ZÁJMEM
Děkujeme za Váš čas věnovaný problematické situaci v rozvojové oblasti Prahy 9.
S pozdravem
za Výbor spolku Rokytka žije
Ing. Monika Domincová
Vážené radní a vážení radní,
dnes bude na Radě HMP projednávána změna plánu s líbivým názvem „Rekultivace lokality Elektra“ (Z3839) a smlouvy s Finepem.
Na první pohled to vypadá dobře: budou se stavět byty a developer se bude podílet na výstavbě školky a dalších plněních. Jenže je třeba se podívat pod toto pozlátko:
Aktuálně je pořizována územní studie Vysočan. Tato studie má velmi nelehký úkol – poskládat nesouvisející a rozporuplné střípky tak, aby vytvořily fungující celek. Kde má být (a jestli vůbec bude) vybavenost: školy, školky, poliklinika, domov důchodců, dům dětí a mládeže, sport a další … není definitivně dořešeno.
Žádáme vás o přerušení této změny i dalších změn týkajících se území Vysočan do doby, než bude územní studií Vysočany vyřešena občanská vybavenost pro budoucí deseti tisíce obyvatel této čtvrti.
Studie má být dokončena v létě 2025 a Vysočany se mají podle ní rozvíjet. Mezitím ale na magistrátní výbor a zastupitelstvo přichází další a další změny územního plánu. Brzy se tak dostaneme do fáze, že ve Vysočanech těch rozporuplných střípků bude tolik, že už z toho fungující čtvrť nepůjde poskládat.
Výsledek pak bude pravděpodobně ten, že vedle velkokapacitní základní školy Elektra, vznikne druhá velkokapacitní škola, která bude mít hřiště na střeše, protože už jinde nebude místo. A na ostatní vybavenost s výjimkou školek už nezbyde nejspíš místo žádné.
Smlouvu s Finepem před rokem schválilo zastupitelstvo Prahy 9. V prosinci 2025 schválilo její upravenou verzi, přestože ze strany mnohých zastupitelů MČ zaznívaly pochybnosti. Smlouva řeší jen část území, nekoncepčně a bez souvislostí. Bez ohledu na budoucnost celých Vysočan. Projekt i smlouva byly zpracovány v době, kdy územní studie Vysočan ještě neexistovala.
Pokud budou takto nadále schvalovány dílčí smlouvy a dílčí změny územního plánu ve Vysočanech, ohrozí to budoucnost celé čtvrti. Nevyměňte prosím možnost řešit koncepčně celé Vysočany za „jednu školku“.
Se schválením změny je určitě možno počkat do léta či podzimu 2025, až bude otázka veřejné vybavenosti v územní studii definitivně vyřešena.
S pozdravem
Anna Vinklárková
Arnika